mandag 31. mars 2014

I det siste..

Wilma er blitt operert i ene beinet
Vært krevende uker dette, men iflg veterinær er operasjonen vellykket! :) 
Det andre kneet venter vi så lenge som mulig med,
 for det har nok vært traumatisk å sitte mesteparten av døgnet i bur 
når man ikke er vant til det :/
Hun skal fortsatt ta det med ro. Dvs mye bur, ingen lek og brå bevegelser, 
men endelig har vi kunnet ta henne med på korte turer i bånd igjen!   
Det har ikke vært lett tid for noen av oss dette, 
Den gladeste av alle hundene her i huset :)
-med det mener jeg logring med "hele" seg, hopping og dansing
-så er det ikke lett å skulle ta det med ro :S
Pikene på broen
Her står Millie å vil at Wilma skal ned fra armene mine, for å leke :D
Her er bilder fra en tur vi hadde ved Mjøsas bredd! 
Så herlig å kjenne på våren!! 

Millie og Shine løper synkront :D

Shine og Wilma

Shine
Lille "burhøna" vår  

Oppdretter er selvsagt informert om PL-resulatene for Wilma. 
Grunnen til at PL ble oppdaget, var fordi jeg ønsket kneleddsundersøkelse før evt. avl.
Dette fordi det er en del PL på tibbene.
Fikk høre at hun kunne fungere fint med den graden hun hadde, 
men i det siste har hun siklet på tur og virket ekstra mistilpass.
Hun har aldri likt turer, så veterinærene trodde kanskje PL er grunnen??
Bestilte time hos vet. og det ble konstantert forverring. Grad 3/2
og det ble bestemt operasjon dagen etter. 

Shine og Millie har kosestund
Jeg ønsker å fortsette å undersøke hundene for PL,
til tross for at det ikke er krav for rasen ihht avl. 
Man kan selvsagt få negative resultat, som vi fikk med Wilma,
men
 jeg unner ingen hunder unødvendig mye smerter, 
som en drektighet ville medføre og ikke minst arven man fører videre!
Helseundersøkelsene jeg skal ta av mine, før evt. parring:
-Øyelysing (innenfor ett år før parring)
 -Kneleddsundersøkelse  
(tas en gang når de er utvokst)
 -PRA3-gentest 
(tas en gang for å se om hunden er bærer av PRA3-genet)
Koselig å se hvor gode og kjærlige de er mot hverandre
Øyelysing er påkrevd av NMHK-Tibetansk spaniel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar