torsdag 6. oktober 2016

Fra høstferien og div

Fikk litt skrivekløe og lyst til å skrive her 
Denne høsten har det vært et utrolig flott vær!
Sol dagen lang, vindstille og herlige t-skjorte temperaturer!
Utsikt fra Kollstoppen, her vi bor. 7 km fra Gjøvik by. Høyt og landlig :)
Blidnosen Yanka på hundettreff

Flotte Millie og Eden.
Millie ble omplassert i fjor, fordi hun og Wilma ikke gikk sammen
Millie har tre små cert, flere res.cert og mange CK.
Hun er ble også godkjent for utdanning som Røde Kors besøkshund

Det var grusomt å omplassere Millie,
men jeg angrer ikke når jeg ser hvor mye 
finere hun har det som alenehund
Bilder tatt på "Moelvtreff"
Noen ganger må en bare sette sine
egne behov og egoisme til side og..tenke på hundens beste

Vi har vært hjemme i høstferien, men gjort noen dagsturer
Først tok jeg med Eden og Yanka til Lillehammer
for å møte Wanja som skulle levere en valp til nye eiere.

Eden "poser" på Lillehammer
Vi satt faktisk ute hele dagen! Kjempekoselig!
Kia og skjønne valpene.
Kia er mor til Yanka
Yanka poser også, men her er fotografen ikke medgjørlig :)

Jeg og hundene var også å besøkte oppdretterne til Eden på deres feriegård.
En utrolig fin plass med en fascinerende historie helt tilbake til 1700-tallet! 
Jeg tok ingen bilder, men Kristin BM ved Kennel Bergerjentene tok masse flotte bilder av hundene

Det ble liv i leiren da det kom tre "fremmedelementer" dit
Yanka storkoser seg

Prøv å ta meg! 





 Må si jeg føler meg heldig nå
som har så fin kontakt med oppdretterne til Yanka og Eden!
Jeg får prate masse hund, linjer,genetikk, trening, avl og oppdrett osv osv!
-Og kan tro jeg gleder meg over mine egne avlsplaner framover :)
Har jo vært "drektig" i mange år
og endelig kan det se ut til at det går i boks,
siden Yankas helseresultater var helt topp!
Hun er ikke bærer av PRA3 genet, øyelyst uten anmerkning og kneleddsundersøkelsen viste 0/0
Yanka har også det snilleste og mildeste temperament
Wilma fikk seg en frier :)

Hjemmeværende og mye rolig som jeg er, har jeg jo studert de stamtavler som fins!
"Sett en fin hannhund, hjem å sjekke stamtavle, 
helseresultater og lage fiktiv stamtavle"
...og nei, ikke det heller
Jeg er opptatt av helse og det beste gemytt,
og til sist men jevnbyrdig med det andre: et rasetypisk eksteriør

Jeg har ikke tenkt å bli en oppdretter som sitter med
 flere hunder enn jeg klarer med, 
ut fra de kravene jeg har til meg selv og hvordan hundene skal ha det,
så her er det bare å holde tunga rett i munnen

Jeg har omsider havnet opp med et par hannhunder
 jeg kunne tenkt meg å bruke
så da bare gjenstår det at Yanka løper, 
antakelig i februar om hun følger syklusen sin

Jeg ønsker å beholde ei tispe etter denne kombinasjonen
..så xxx fingrene for at det kommer ei fin jente :)
Det samme tenkes om Eden og hennes evt avkom
..så ja, en må akte seg litt for å ikke bli sittende med mange hunder

Jeg tillater meg å dele noen av bildene og håper jeg blir tilgitt av oppdretterne til Eden :)

Ellers så har vi vært turister i Oslo denne uka.
Vi vurderte å ta med en av hundene, 
men fordi det ville hindre oss å kunne gå inn noen sted, 
så ble de hjemme alle

-Og det trenger de jo forsåvidt også å trene på,
siden jeg er hjemme med dem hele tiden
Det er jammen på godt og vondt det også,
for Eden er skikkelig mammadalt blitt! 
Men stort sett tenker jeg at de er heldig
som har meg der..og jeg dem!
Jeg ville nok heller aldri satt i gang med
så mange hunder og avlsplaner
om jeg hadde jobbet like mye som jeg gjorde før

Tenker at det ikke er noe poeng å  begynne med noe,
om en ikke får gjort det SKIKKELIG
-Selvsagt ut fra det jeg selv tenker er rett og greit.

Om andre tenker annerledes,
så er det selvsagt helt greit,
men dette er slik jeg tenker rundt meg og mitt :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar